Een marketingstrategie schrijven om uw reisorganisatie te promoten via sociale media

Je hebt vast een duidelijk beeld van je doelgroep . Hoogstwaarschijnlijk zijn uw potentiële klanten geïnteresseerd in toerisme en leren ze nieuwe, interessante en mooie dingen. 

Meer dan 90% van de bedrijven gebruikt tegenwoordig sociale media. En er is geen verrassing in dit hoge cijfer aangezien zelfs honden en katten hun profielen al hebben. Maar als het gaat om het promoten van een reisorganisatie, biedt sociale media veel kansen om te winnen, vooral die van visuele aard. Hoe bedenkt u een marketingstrategie voor sociale media voor uw reisbedrijf? Lees hier meer over hieronder.

Waarom zou u sociale media gebruiken als hulpmiddel om een ​​reisbedrijf te promoten?

Je hebt vast een duidelijk beeld van je doelgroep . Hoogstwaarschijnlijk zijn uw potentiële klanten geïnteresseerd in toerisme en leren ze nieuwe, interessante en mooie dingen. Het zijn vaak erg sociale mensen, emotioneel, interessant en charismatisch. Zulke mensen praten bij elke ontmoeting met vrienden over hun reizen. Waarom denk je dat het zo is?

Dit komt door de grote behoefte aan socialisatie. Zulke mensen hebben dringend communicatie met anderen nodig. Zelfs geharde introverte mensen die weglopen van communicatie hebben af ​​en toe behoefte aan afwisseling, waarbij ze reizen gebruiken als een kans om het landschap te veranderen. Zij zullen op hun beurt eerder over hun tips schrijven - en u raadt het goed, beide groepen zullen sociale media gebruiken om hun indrukken te delen.

Reizen als levensstijl is echter niet voor iedereen toegankelijk. Daarom gebruiken ze sociale netwerken om op de een of andere manier te voldoen aan al hun behoeften aan socialisatie en contemplatie van het nieuwe en mooie.

Hier komt u binnen met het sociale-mediaprofiel van uw bedrijf. Hier kan uw profiel op sociale media een trigger zijn waardoor een potentiële klant uw bedrijf opmerkt en de juiste rondleiding kiest.

Facebook is een schatkamer van betalende klanten, Instagram is een kans om consumenten te lokken met heldere foto's, en YouTube biedt de mogelijkheid om iets unieks te laten zien en je te onderscheiden van je concurrenten. Dus hoe promoot u uw reisbedrijf op sociale media? Hieronder vindt u enkele effectieve tips die u zullen helpen bij het opstellen van een marketingstrategie.

Toptips om een ​​krachtige SMM-strategie te creëren

Hoe start u met het promoten van uw reisbedrijf op sociale media? Zoals u begrijpt, moet u eerst uw doelgroep definiëren en natuurlijk profielen maken op populaire platforms. Ga vervolgens verder met de volgende tips.

1. Bereid een contentstrategie voor

Goed ontworpen content die aansluit bij de interesses van de doelgroep en die helpt bij het oplossen van problemen is de belangrijkste pijler van social media marketing. Uw strategie moet op zijn beurt aangeven wat er gepland is om te worden gepubliceerd, hoe vaak, in welke vorm en stijl, en voldoet aan de bovenstaande kernvereiste. Hieronder staan ​​enkele winnende ideeën voor sociale media-inhoud voor een reizend bedrijf:

  • Entertainmentcontent: trekt de meeste interesse van abonnees. In de context van een reisorganisatie kun je enkele humoristische tips delen, levensechte verhalen vertellen en thematische gifs of memes bedenken.
  • Educatief materiaal op het gebied van de activiteiten van het bedrijf: dergelijke inhoud lost de problemen van consumenten op, breidt hun concepten uit en brengt wat praktische kennis met zich mee. In het kader van een reisorganisatie kunnen dit lifehacks zijn die in een bepaald land gebruikt zouden moeten worden, enzovoort.
  • Commerciële inhoud: directe reclame voor goederen en diensten. Hier zijn de links naar de officiële website en andere contactgegevens van toepassing. Tegelijkertijd mogen dergelijke publicaties niet vervelend zijn. Anders bestaat het risico abonnees te verliezen. Bovendien is dit soort inhoud de meest voorkomende fout bij degenen die reclame maken op sociale netwerken. U moet echter nog steeds twee tot drie keer per week de beste aanbiedingen delen.
  • Door gebruikers gegenereerde inhoud : dit zijn videorecensies, opmerkingen of foto's van uw klanten. Het is een van de krachtigste soorten inhoud in de promotie van zakenreizen, dus moedig uw reizigers aan om het te maken, te delen en uw profiel te taggen.
  • Interactief materiaal: dit zijn peilingen, enquêtes en opinieonderzoeken om een ​​discussie met de klanten op gang te brengen.
  • Bedrijfsnieuws: dit betekent informatie over de activiteiten van het bedrijf, interessante verhalen, enzovoort. Dit type inhoud dient als een hulpmiddel om merkbekendheid op te bouwen .

Al deze soorten inhoud hebben een plaats in de promotiestrategie van uw bedrijf. Tegelijkertijd is het de moeite waard om alle soorten inhoud af te wisselen om gebruikers geïnteresseerd te houden in het volgen van uw profiel en het ontdekken van uw aanbiedingen.

2. Beschrijf de visuele stijl

Social media voor reispromotie vereist het opbouwen van een positieve en holistische indruk bij uw volgers. Daarom moeten uw sociale media-profielen in één huisstijl worden ontworpen, en dit geldt voor alle platforms die u kiest om uw bedrijf te promoten. Door een merkstijl te volgen in alle marketingkanalen die u gebruikt, kunt u naast de bekendheid die u met de inhoud opbouwt ook naamsbekendheid opbouwen.

Nog een tip: test verschillende afbeeldingen op Instagram om te begrijpen wat uw gebruikers het leukst vinden. Misschien willen ze niet alleen een mooie foto, maar ook een echte! Als je ook actief reist, maak dan foto- en videocontent om je klanten te verrassen en beter te laten zien wat ze gaan kopen. Echte foto's en video's trekken altijd meer aandacht dan "geweldige ansichtkaarten".

3. Plan voor het gebruik van verschillende soorten advertenties

Een van de beste dingen van marketing via sociale media is dat u uw advertentiecampagnes kunt personaliseren en aanpassen, en ze bovendien met een beperkt budget kunt lanceren. Met gerichte advertenties op sociale media kunt u de doelgroep aanpassen waarvoor uw advertenties worden weergegeven. U kunt bijvoorbeeld filters gebruiken zoals geslacht, leeftijd, specifieke interesses en activiteiten. U kunt uw campagnes ook richten op uw bestaande klantenbestand, hen een korting of een ander voordeel aanbieden en hen aanmoedigen om opnieuw een rondleiding te boeken.

Als nog een advertentie-optie kunt u influencer marketing gebruiken om uw bedrijf te promoten. Natuurlijk is zo’n tactiek veel effectiever wanneer een influencer ook daadwerkelijk gebruik maakt van jouw dienst. Maar gezien de hoge kosten van de niche kun je korting aanbieden of bijvoorbeeld samenwerking op basis van affiliate marketing. Dat wil zeggen, je kunt de influencer een bepaalde beloning aanbieden voor elke tour die via hun link wordt verkocht.

Conclusie

Social media is een geweldige kans om meer reizigers aan te trekken en ook in contact te blijven met uw trouwe klanten. Gebruik deze eenvoudige tips die je helpen bij het ontwikkelen van je strategie voor een bedrijf uit de reisbranche, en je zult al snel merken dat ook tijdens de pandemie mensen kunnen en willen reizen.