Hoe de ROI van een nieuwe website te bepalen?

Om nauwkeurig te meten wat uw website terugbrengt voor uw bedrijf, moet u weten wat het u kost om online te blijven. De cijfers die u moet opnemen, zijn de initiële kosten voor uw oorspronkelijke website en wat de lopende onderhoudskosten zijn. 

Het anker van je online marketing is je website. In veel gevallen geeft uw website de eerste indruk die mensen krijgen met betrekking tot uw bedrijf of dienst, waardoor het van vitaal belang is om een ​​professioneel ogende website te hebben die goed werkt en alle informatie bevat die iedereen nodig heeft over wat u doet. Maar hoe weet u dat u waar voor uw geld krijgt met uw website? Veel factoren kunnen de Return On Investment (ROI) van uw online marketinginspanningen bepalen. In dit artikel zullen we de beste tools bespreken die u vandaag kunt gebruiken om erachter te komen of uw website een goed rendement oplevert of u alleen maar meer en meer kost om online te blijven in zijn huidige vorm.

Eerste dingen, eerst

Voordat u kunt beginnen met uitzoeken wat de ROI van uw website isis, je moet wat voorbereidende wiskunde doen. Om nauwkeurig te meten wat uw website terugbrengt voor uw bedrijf, moet u weten wat het u kost om online te blijven. De cijfers die u moet opnemen, zijn de initiële kosten voor uw oorspronkelijke website en wat de lopende onderhoudskosten zijn. Dit moet alles omvatten, van jaarlijkse vergoedingen, eventuele verbouwingen of wijzigingen die hebben plaatsgevonden en al het andere dat u aan uw website moet uitgeven voor beveiliging, domeinnamen, serverruimte, back-upopslag en alle andere gerelateerde websitevereisten. Zodra u een cijfer heeft, wordt dit gebruikt om te meten met uw website om het rendement te bepalen. Schrik niet als u ontdekt dat uw website u een bedrag van vijf cijfers kost. Geweldige websites zijn niet goedkoop en zullen na verloop van tijd enorme winsten opleveren.

De lijst met doelen

Nu u weet hoeveel uw website u kost, is de volgende factor die u moet bepalen de doelen die u heeft gesteld voor uw online aanwezigheid. Zonder een solide set van doelen, is het moeilijk te meten wat voor soort succes er is geweest. De doelen van uw website zijn specifiek voor uw bedrijf, dus ze zullen enigszins verschillen van de doelen van een naburig bedrijf met een website, maar uw doelen moeten enkele van de volgende benchmarks bevatten om ze gemakkelijk te kunnen meten:

– Vergroten van de naamsbekendheid

– Meer merkbetrokkenheid en interactie

– Meer leadgeneratie

– Meer conversies (dit kan van alles zijn, van aanmeldingen tot abonnementen, aankopen, donaties, etc.)

Website-activiteit controleren

Het meten en bijhouden van websitestatistieken wordt eenvoudig gemaakt met de tools die beschikbaar zijn met Google Analytics. Het is echter gemakkelijk om overspoeld te raken met gegevens als u niet weet op welke statistieken u zich moet concentreren. De Key Performance Indicators (KPI) die het meest betekenen bij het bepalen van de ROI van een website, zijn onder meer:

Websiteverkeer

Het maandelijkse verkeer naar uw website is een effectief meetinstrument. Google Analytics houdt dit bij en geeft u een duidelijke indicatie van waar het verkeer vandaan komt als u specifieke marketingstrategieën gebruikt, variërend van PPC-advertenties (Pay-Per-Click), backlinks of andere tools voor het delen van websites.

Conversiepercentages

Conversies variëren van website tot website. Voor één site kan het worden gemeten als inzendingen van contactformulieren of downloads van inhoud. Voor een ander kunnen conversies e-mails of ontvangen online donaties zijn. De formule die u moet gebruiken om de conversieratio van uw website te bepalen, is door het totaal van uw maandelijkse websitebezoekers te delen door het aantal conversies in diezelfde maand.

Bouncepercentage

Een bounce is wanneer een bezoeker van uw website kort nadat hij erop is beland, de website verlaat. Veel factoren kunnen bounces beïnvloeden en een hoog bouncepercentage wijst op iets mis met uw website. Het kan zijn dat het moeilijk is om door uw website te navigeren, of dat het visuele uiterlijk van uw site verouderd en saai is. Andere redenen kunnen langzame laadtijden van pagina's, inhoudsproblemen en zelfs incompatibiliteit van apparaten zijn.

Zoekrangschikkingen bekijken

Zoekrangschikkingen zijn een zeer belangrijk meetinstrument voor het bepalen van de ROI van een website. Het geven van een extreme make-over aan uw website garandeert echter niet dat het de positie in de zoekresultaten ten goede komt. Maar als het nieuwe website-ontwerp goed is geoptimaliseerd, gaat het helpen bij het rangschikken. Bedenk dat zoekmachines websites blijven bezoeken om nieuwe, relevante inhoud te vinden. Ze zullen ook uitzoeken hoe vaak nieuwe inhoud op uw website verschijnt. Gewoon door regelmatig te bloggen en de inhoud van uw website bij te werken, zal uw website steeds hoger op de ranglijst komen te staan. Na verloop van tijd zal dit veel dividenden opleveren.

SEO (zoekmachine optimalisatie)

Als uw website niet correct is geoptimaliseerd, zal deze uw bedrijf op vrijwel dezelfde manier bedienen als een niet-vermeld telefoonnummer - u wordt moeilijk te vinden of in contact te komen. SEO biedt veel effectieve strategieën om de bekendheid van uw site te vergroten. SEO richt zich op de dingen waar zoekmachines op vertrouwen bij het crawlen van webpagina's voor informatie. De gegevens die u aan uw website toevoegt, zoals metatags, metabeschrijvingen en trefwoorden, zijn alleen bedoeld voor de zoekmachines. Deze gegevens helpen hen om uw website en de inhoud ervan correct te indexeren. Met uw webpagina's geïndexeerd, kunnen de zoekmachines u beter van dienst zijn door uw website als zoekmachineresultaat aan te bieden aan zoekopdrachten van bezoekers die informatie bevatten die overeenkomt met wat uw websitegegevens bevatten.

De tijd die u bespaart heeft waarde

De informatie die door een website wordt verzameld via inzendingen van bezoekers, wordt essentiële gegevens die u zullen helpen bij het afstemmen van uw marketinginspanningen op specifieke demografische gegevens. Zonder de hulp van een website zouden de leads, downloads, e-mailabonnementen en andere conversies veel meer werk en tijd hebben gekost. Daardoor werden vele uren inspanning bespaard. Dit toont een andere vorm van ROI aan die misschien moeilijk te meten is, maar wel verifieerbare resultaten heeft.

Conclusie

Een nieuwe website kan uw bedrijf veel geld besparen als het goed wordt gedaan. Het bepalen van de werkelijke ROI zal wat werk vergen, het kan zijn dat u bepaalde tarieven moet vaststellen op basis van doelen of resultaten, maar er zijn middelen beschikbaar om aan te tonen dat de website gunstige statistieken produceert. Aangezien een goede website het meeste voor u doet met nieuwe bezoekers online, moet deze effectief zijn in het bereiken van mensen, uitleggen wat uw bedrijf te bieden heeft en toevallige bezoekers omzetten in meer betrokken klanten. Het vergt allemaal werk en een delicaat evenwicht, maar als je het eenmaal goed hebt, zul je veel voordelen op je pad zien komen.