6 handige tips voor het plannen van uw website-ontwerpstrategie

Voordat u echter iets bouwt, is het belangrijk om uw strategie te plannen. Hier zijn enkele handige tips om te overwegen bij het plannen van uw website-ontwerpstrategie.

Wanneer u uw website bouwt, creëert u een platform dat uw merk weerspiegelt. Hoewel het lijkt alsof je publiek niets om design geeft, is dat wel zo. Bovendien, wanneer mensen uw website bezoeken, kan dit hun eerste indruk van uw bedrijf zijn. Het is dus belangrijk om een ​​website-ontwerp te hebben dat visueel aantrekkelijk is en in lijn is met uw merk.

Om verder te illustreren, zijn enkele kenmerken van een goed webontwerp bruikbaarheid, gemakkelijke navigatie en conversie . Om bruikbaarheid op uw site te bereiken, moet u ervoor zorgen dat uw interface intuïtief is, zodat uw publiek gemakkelijk de inhoud kan vinden die ze nodig hebben. Evenzo moet u voor een gemakkelijke navigatie het ontwerp van uw website eenvoudig houden om rommel, verwarring en een slechte gebruikerservaring te voorkomen.

Naast het belang van goede strategieën voor websiteontwerp, zult u merken dat het ook gunstig is voor uw bedrijf. Ten eerste zullen goede websites een solide en consistente merkidentiteit tot stand brengen en communiceren, waardoor uw publiek uw merk gemakkelijk kan herkennen. Een ander voordeel is natuurlijk de winstgevendheid. Een gevestigd goed webdesign kan leiden tot conversie omdat het je publiek helpt te overtuigen om een ​​specifieke actie binnen je site te ondernemen. Dit kan het kopen van een bepaald product of dienst zijn of het inschrijven op uw nieuwsbrief.

Als u dit allemaal weet, moet u werken aan het bouwen van een website met een goed webdesign . Voordat u echter iets bouwt, is het belangrijk om uw strategie te plannen. Hier zijn enkele handige tips om te overwegen bij het plannen van uw website-ontwerpstrategie:

Houd altijd de doelstellingen van de website in gedachten

Het is belangrijk om hiermee te beginnen, omdat dit van invloed is op de rest van de ontwikkeling van uw ontwerp. Onthoud dat effectieve conversie een van de kenmerken is van een goed website-ontwerp. Om dit te bereiken, moet u echter eerst vaststellen welke actie u wilt dat uw bezoekers op de site ondernemen. Dit kan zijn om een ​​dienst of product aan te schaffen, op een link te klikken of om u te abonneren op een nieuwsbrief.

Heb een georganiseerde website

Wanneer u een website bouwt, is de kans groot dat deze in de toekomst onderhoud nodig heeft. Als zodanig is het bij het plannen van de ontwerpstrategie van uw website essentieel om de noodzaak van een georganiseerde website te onthouden. Een methode die u kunt gebruiken, is het in kaart brengen van websites . Websitekaarten, ook wel sitemaps genoemd, helpen u bij te houden waar elke inhoud is opgeslagen en de paginahiërarchie te bekijken. Ze functioneren als blauwdrukken van uw site.

Een voordeel van het gebruik van een sitemap is dat u deze kunt gebruiken om de bruikbaarheid van uw site te verbeteren. Dit zal u helpen te zien of uw publiek gemakkelijk toegang heeft tot informatie die ze mogelijk nodig hebben. Sommige hiervan omvatten uw contactgegevens, blogberichten en meer. Bovendien geeft het u een overzicht van de informatiearchitectuur van de site . De informatiearchitectuur van een website verwijst naar de organisatie en indeling van de inhoud van uw site.

Nu het skelet van uw site is gebouwd, is het tijd om het nodige onderzoek te doen om de informatie te verzamelen die nodig is voor uw ontwerpen.

Doe je onderzoek

Bij het plannen van uw website-ontwerpstrategie, is een van de aspecten waar u vooral rekening mee moet houden, uw publiek. U kunt met name overwegen om de persona en reis van uw koper op te bouwen.

De persona van een koper is de informatie over uw doelgroep die bepaalde informatie bevat, zoals demografische gegevens, psychografische gegevens, beroep en meer. Aan de andere kant is de reis van een koper het proces waarbij potentiële klanten uw producten ontdekken en kopen. Als u dit eenmaal door hebt, kunt u uw afbeeldingen afstemmen op wat aantrekkelijker is voor de persona van uw koper. Ondertussen kunt u uw interface-ontwerp aanpassen aan de reis van de koper.

Hierna is het belangrijk om de websites van uw concurrenten te bezoeken, omdat dit u zal helpen ideeën op te doen en hiaten aan te pakken. Van hun sites kunt u leren wat werkt en wat niet als het gaat om website-ontwerp in uw branche. U kunt van hun site leren en dingen aanbieden die zij niet doen om een ​​concurrentievoordeel te behouden.

Geef prioriteit aan gebruikerservaring

Met uw doelgroep in gedachten, moet u altijd rekening houden met de gebruikerservaring, aangezien deze van invloed is op tal van aspecten van uw website. In wezen bepaalt het de ervaring van uw klanten met uw merk. Daarnaast heeft het invloed op de beslissingen die ze op de website nemen.

Het hebben van een uitstekende gebruikerservaring in uw website-ontwerpstrategie heeft tal van voordelen. Het kan bijvoorbeeld de conversieratio van uw site verhogen, waardoor uw winst toeneemt. Een ander voordeel is dat het uw SEO-ranglijst kan verbeteren, wat leidt tot een betere zichtbaarheid van de site.

Een manier waarop u een betere gebruikerservaring kunt bereiken, is door het ontwerp zeer intuïtief te maken. Uw gebruiker hoeft niet te lang na te denken over hoe hij op uw site navigeert. Natuurlijk, tot op zekere hoogte, is wat intuïtief is voor de ontwerper, misschien niet intuïtief voor iedereen. Dit is waarom je je doelgroep moet begrijpen.

Afgezien van de gebruikerservaring en een aantrekkelijk ontwerp, zijn er nog andere aspecten van het ontwerp waarmee u rekening moet houden, waaronder consistentie.

Consistentie behouden

Bij het plannen van de ontwerpstrategie van uw website is het belangrijk om een ​​consistent ontwerp te behouden. Om dit te bereiken, moet u ervoor zorgen dat elke pagina vergelijkbaar is door dezelfde elementen en lay-out te hebben. De paginalay-out kan natuurlijk variëren, afhankelijk van het doel, maar als ze hetzelfde doel hebben, moeten ze dezelfde lay-out hebben. Artikelpagina's moeten bijvoorbeeld dezelfde lay-out hebben, maar de homepage kan qua lay-out enigszins verschillen.

Door dit te doen, kunt u de gebruikerservaring en de bruikbaarheid van uw website verbeteren. Dit komt omdat het hebben van een consistente stijl uw ontwerp intuïtief maakt en verwarring bij gebruikers voorkomt, vooral nieuwe. Bovendien draagt ​​het ontwerp bij aan het effectief communiceren van uw merkidentiteit.

Branding

Terwijl u streeft naar consistentie, moet u doorgaan met het ontwikkelen van een ontwerp dat de identiteit van uw merk weerspiegelt met de juiste elementen. Op deze manier weerspiegelt uw ontwerp de kwaliteit van de diensten, producten en ervaring die klanten van uw merk kunnen verwachten. Als het goed wordt gedaan, kan dit de reputatie van uw merk verbeteren.

Een van de manieren waarop u dit kunt bereiken, is door ervoor te zorgen dat alle pagina's op uw site hetzelfde kleurenpalet gebruiken. Bovendien kunt u uw logo op de meeste van deze pagina's en overal waar dat nodig is, opnemen.

Conclusie

Met de talloze voordelen die het hebben van een goed ontworpen website met zich meebrengt, zou het voor bedrijven een prioriteit moeten zijn om een ​​website-ontwerpstrategie te ontwikkelen. Als dit te veel gedoe en tijd voor je lijkt, kun je beter een UI UX-ontwerpbureau inhuren of een andere vorm van hulp zoeken dan een website van lage kwaliteit te maken.

Om een ​​goede website-ontwerpstrategie te plannen, moet u onthouden dat u een objectief en georganiseerd webontwerp moet hebben. Daarnaast wil je ook een visueel aantrekkelijk ontwerp, een prettige gebruikerservaring en effectieve merkcommunicatie leveren. Het uitvoeren van goed onderzoek en het leren van SEO voor uw site zijn ook handige manieren om een ​​effectief website-ontwerp te garanderen.

Hopelijk hebben deze tips u geholpen bij het bedenken van een betere ontwerpstrategie voor de website van uw bedrijf.