Het is belangrijk om doelen te stellen en je verkoopteam alle tools te geven om de doelen te bereiken, maar je moet ook de voortgang bijhouden. Alleen dan kun je erachter komen of je strategieën werken of niet.
Hoe goed uw technische, HR- en financiële team ook is, het is altijd uw verkoopteam dat uw bedrijf stimuleert om meer klanten aan boord te krijgen om de verkoop van uw product te verbeteren. Als uw verkoopteam getalenteerd en hardwerkend is, kunnen ze uw bedrijf naar het volgende niveau helpen en als ze slecht zijn, is het erg moeilijk voor uw organisatie om enige groei te zien. Dat is het soort impact dat een verkoopteam heeft op elke organisatie. Elke organisatie moet investeren in de ontwikkeling en groei van haar verkoopteam.
Het laten groeien van een verkoopteam gaat niet over het aannemen van een stel mensen met relevante diploma's of werkervaring en verwachten dat ze het werk doen. Het is veel meer dan dat. U moet uw organisatie opschalen met de juiste intenties en strategische plannen om een geweldig verkoopteam op te bouwen. Alleen hierdoor kunt u de groei van uw bedrijf voorzien, bestaande verkopen en nieuwe klanten aan boord krijgen. U moet uw verkoopteam dus relevante training geven, tools bieden en incentives en beloningen geven en al deze investeringen zullen in de toekomst verschijnen. Dit klinkt misschien een beetje overweldigend, maar maak je geen zorgen, we zijn hier om je een gedetailleerd plan te geven over hoe je het beste verkoopteam kunt bouwen. Blijf lezen om meer te weten.
Het zou moeten beginnen met inhuren
Je kunt een ongeschikte kandidaat opleiden en verwachten dat hij/zij een meester is in sales, het gebeurt gewoon niet. U moet dus beginnen met het aannemen van de juiste mensen . Ontdek wat ze zoeken in de baan, hun mentaliteit en hoe ze waarde kunnen toevoegen aan uw bestaande team.
Veel mensen zoeken alleen ervaren mensen omdat ze een vooropgezet idee hebben dat alleen zij het werk kunnen doen. Als je al een aantal ervaren sales executives in je team hebt, wat kan een andere ervaren salesmedewerker dan nog toevoegen? Ontdek hoe de kandidaat het team een nieuwe dimensie en perspectief kan geven.
Kies daarom altijd een persoon op basis van wat je nodig hebt en voor welke functie. Een jonge professional zonder enige ervaring kan bijvoorbeeld de juiste keuze zijn voor uw team als uw team momenteel alleen met ervaren mensen wordt gevuld. De jonge en nieuwe medewerker wil een punt bewijzen en enthousiast zijn en nieuwe tactieken uitproberen die mogelijk werken.
Realistische doelen stellen
Dit geldt voor elke afdeling. Er moet een realistisch doel en plan zijn om te bereiken wat je wilt. U kunt er niet zomaar op aandringen dat uw verkoopteam u vertelt dat u wilt dat de verkoop omhoog gaat. Vraag hen waar ze met problemen worden geconfronteerd, welke hulpmiddelen hen kunnen helpen hun doelen te bereiken en alle andere hulp die ze willen. Als je doelen te onrealistisch zijn, zal er geen motivatie zijn en als de doelen heel gemakkelijk te bereiken zijn, zal het team zelfgenoegzaam worden. Dus alleen u als manager kunt uw bedrijf begrijpen en een realistisch doel stellen.
Doelen kunnen op korte of lange termijn zijn. U kunt bijvoorbeeld wekelijkse, maandelijkse of driemaandelijkse doelen stellen, maar zorg ervoor dat u een goed actieplan heeft om ze te bereiken. Vorig jaar had u bijvoorbeeld een omzetstijging van 5%, dus vraag uw team of ze dit jaar 10% kunnen halen. Bespreek het met alle betrokkenen en stel een realistisch doel.
Verbeter je team
Er is altijd iets te leren op elke afdeling, en om succesvol te worden in de verkoop, is ook veel vakkennis, leren en onderwijs vereist. Er zijn veel nieuwe technieken om te verkennen, denk aan locatiegebaseerde tekstmarketing, CRM zoals Salesforce en nog veel meer. Met Salesforce LMS kunt u bijvoorbeeld meer deals sluiten, begrijpen hoe leren bijdraagt aan uw bedrijfsinkomsten en nog veel meer.
Samen met deze tools kunt u verkoopexperts meenemen voor live webinars met uw team of u inschrijven voor online trainingen en andere leermogelijkheden om ervoor te zorgen dat ze goed presteren.
Investeer in technologie
Voorbij zijn de dagen dat uw verkoopteam door het gele papier moet graven om contact op te nemen met de klanten. Investeer in hulpmiddelen om uw team te helpen de alledaagse en minder geschoolde banen te vermijden, zodat ze zich kunnen concentreren op belangrijkere taken. Tools zoals "Sales Automation" helpen bijvoorbeeld om geautomatiseerde e-mails naar uw contacten te sturen. Maak gebruik van veel van dergelijke tools om de productiviteit te verbeteren en overtolligheid op het werk te verminderen. Tegenwoordig investeert bijna elk bedrijf in deze tools en maakt het werk voor hun verkoopteams gemakkelijker, in tegenstelling tot in het verleden.
Geef ze een reden om hard te werken
Iedereen heeft verschillende motivatiefactoren om goed te presteren in zijn werk. Van alle motivatiefactoren kan geld een gemeenschappelijke factor zijn die voor iedereen een drijvende factor is. Als salesmanager moet u uw personeel regelmatig prikkels geven. Uw verkoopteam verdient prikkels omdat verkopen een harde noot is om te kraken.
Op sommige dagen waren er alleen afwijzingen en vastlopers. Wat motiveert uw team in dergelijke scenario's? Waarom komen ze steeds op het werk? Als salesmanager is het jouw verantwoordelijkheid om je team te motiveren om te bieden wat ze willen. U hoeft geen incentives aan te bieden zonder enig succes, bied ze aan wanneer ze hun doelen bereiken. Naast geldelijke beloningen kun je ze een vrije dag, betaalde vakantietijd of een andere vorm van beloning geven.
Volg de voortgang
Het is belangrijk om doelen te stellen en je verkoopteam alle tools te geven om de doelen te bereiken, maar je moet ook de voortgang bijhouden. Alleen dan kun je erachter komen of je strategieën werken of niet. Tel niet alleen de gemaakte oproepen, maar tel ook de conversie en hoeveel van de bestaande klanten worden behouden. Beoordeel de voortgang aan de hand van echte en tastbare cijfers die de inkomsten zullen verhogen. Als je het gevoel hebt dat er iets mis gaat, bekijk dan de eLearning-strategie opnieuw en maak een nieuw plan. Deze cyclus moet doorgaan totdat je je doelen hebt bereikt.
Conclusie
Het opbouwen van een succesvol verkoopteam vereist veel hard werken en geduld in de vorm van vallen en opstaan, het ontwikkelen van nieuwe strategieën en het investeren in verschillende tools, enz. Maar het is het allemaal waard als je het succes proeft. We hopen dat dit artikel je helpt om een geweldig verkoopteam op te bouwen.