Emoji's voegen persoonlijkheid toe aan tekst en verfraaien posts op sociale media. Geen wonder dat merken er aandacht aan besteden en ze integreren in hun marketing.
Jarenlang waren emoji's gewoon smiley-knoppen die we gebruikten voor directe berichten. Het zijn nu volwaardige communicatiemiddelen. Emoji's voegen persoonlijkheid toe aan tekst en verfraaien posts op sociale media. Geen wonder dat merken er aandacht aan besteden en ze integreren in hun marketing.
Niet alleen omdat persoonlijke gesprekken baat hebben bij duidelijkere communicatie via emoji's, maar ook uw marketinginspanningen. Laten we eens kijken naar de vele voordelen van het gebruik van emoji's in uw marketingcampagnes en de strategieën waarmee u duidelijker met uw klanten kunt communiceren .
Wat zijn emoji's?
Voor het geval je nieuw bent in de trend, emoji's zijn kleine afbeeldingen en pictogrammen die zijn gemaakt met behulp van de Unicode-standaard. Oorspronkelijk uitgevonden in Japan , en zijn symbolen en smileys die normaal worden gebruikt in digitale berichten en op websites. Hun primaire doel is om een bepaald gevoel, ding of plaats uit te stralen en kan verschillende vormen aannemen, waaronder gezichtsuitdrukkingen, objecten, plaatsen, het weer en dieren.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van emoji's in marketing?
Er zijn een aantal redenen om emoji's op te nemen in uw volgende marketingcampagne.
1. Laat je persoonlijkheid zien
Als uw merk een humoristische, lichte of geestige stem heeft, zijn emoji's de perfecte tool om deze persoonlijkheid naar de digitale ruimte te vertalen. Emoji's kunnen helpen om emotie toe te voegen aan uw schrijven en communicatie met klanten, en hen op hun beurt helpen de relatie die u met hen probeert op te bouwen, te begrijpen.
Een hoofdregel voor het opbouwen van een merkpersoonlijkheid is dat je je merk als een mens moet zien. Als je het eenmaal op deze manier benadert, weet je precies wie je merk is, wat voor soort taal het zou gebruiken en hoe het zou reageren op situaties. Beschouw emoji's als een medium om deze persoonlijkheid nog duidelijker te maken voor uw klanten, zodat ze zich echt met u verbonden kunnen voelen.
2. Breng over wat woorden niet kunnen
Het beëindigen van een bericht met een emoji brengt veel meer over dan het beëindigen van een bericht met eenvoudige interpunctie. Social media is een grotendeels visueel medium, waarbij sommige platforms zoals Instagram beter geschikt zijn voor visuele communicatie in plaats van geschreven. Hoewel een paragraaf met belangrijk schrijven op zo'n platform gemakkelijk gemist kan worden, kunnen emoji's je woorden helpen opvallen en je boodschap benadrukken.
3. Betrokkenheid vergroten
Er zijn een aantal verschillende statistieken die hebben aangetoond dat het gebruik van emoji's de open-, klik- en betrokkenheidsniveaus heeft verhoogd. Hubspot ontdekte dat het gebruik van emoji's in een tweet de betrokkenheid met 25,4% kan verhogen en het aantal vind-ik-leuks en reacties op een Facebook-bericht met respectievelijk 57% en 33%.
6 tips voor het gebruik van emoji's in marketing
1. Kies een paar emoji's die het beste bij je merk passen
Voordat je emoji's aan je bericht gaat toevoegen, moet je op zoek gaan naar een paar emoji's die het beste bij je merk passen. Vijf is een goed aantal om voor te gaan. Zorg er dan voor dat deze emoji's regelmatig in je berichten worden gebruikt. Dit betekent niet dat je alle vijf emoji's op elk bericht moet gebruiken - je moet ze met een beetje nadenken overwegen. Door vijf emoji's te hebben die u goed vertegenwoordigen, kunt u er echter voor zorgen dat uw merk consistenter is. Dit zorgt ervoor dat je niet de fout maakt om ook meer obscure emoji's te misbruiken.
2. Onthoud dat niet alle emoji's universeel aantrekkelijk zijn
Wees bewust bij het kiezen van uw standaard emoji's. Blijf uit de buurt van alles dat mogelijk problematisch kan zijn in de context van uw merk, of controversieel in het algemeen, bijvoorbeeld de bom-emoji of de pistool-emoji. Het is het beste om deze te vermijden en vast te houden aan veiligere opties.
Overweeg ook de vertaling van verschillende emoji's op verschillende apparaten. Sommige emoji's zien er anders uit, afhankelijk van het apparaat waarop ze worden bekeken, dus houd hier rekening mee voordat je je 5 emoji's vastlegt. De emoji met het hondengezicht is een goed voorbeeld. Het kan er op verschillende platformen anders uitzien, van Apple tot Twitter, van Facebook tot Google.
3. Zorg ervoor dat emoji's je bericht niet verwarren
Hoewel emoji's een speels en leuk element aan je bericht kunnen toevoegen, is het van vitaal belang om te onthouden dat emoji's geen vervanging zijn voor het bericht zelf. Belangrijke woorden mogen niet worden vervangen door emoji's. Als u dit doet, zult u merken dat ze de boodschap die u probeert over te brengen, alleen maar ingewikkelder maken.
4. Ken je publiek
Hoewel emoji's over het algemeen een goed idee zijn voor marketing, zijn er enkele bedrijven die ze beter helemaal niet kunnen gebruiken. Als advocatenkantoor kunt u bijvoorbeeld merken dat uw klanten uw e-mails niet serieus nemen als u te veel emoji's met smileys gebruikt.
Om erachter te komen of emoji's de juiste optie zijn voor uw bedrijf, moet u uw publiek grondig leren kennen. Overweeg om marktonderzoek of enquêtes uit te voeren om een beter inzicht te krijgen in de gemoedstoestand van uw doelklant en voor het soort problemen waarvoor zij uw bedrijf benaderen.
5. Gebruik alleen een emoji als je weet wat het betekent
Wanneer we onze vrienden berichten sturen, kunnen we zomaar willekeurige emoji's sturen. U kunt deze benadering echter absoluut niet volgen als het gaat om uw marketingcampagne. Je moet emoji's zien als visueel jargon. Als je een emoji gebruikt zonder volledig te begrijpen wat het betekent , zou je mensen kunnen beledigen.
6. Zorg ervoor dat je ze niet te veel gebruikt
Een van de grootste fouten die mensen maken met emoji's is dat ze zich laten meeslepen. Vijf emoji's aan het einde van een bericht plaatsen is niet effectief. Te veel emoji's kunnen geforceerd en ronduit irritant aanvoelen. Bovendien zal het uw bericht verwarrend maken. Eén emoji is direct ter zake en effectief. Gebruik alleen meerdere emoji's als je tekst langer is dan 3 zinnen. In dat geval moet de emoji worden gebruikt om de zinnen te breken en ze beter verteerbaar te maken.