Een sociale lead is iemand die interesse heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf na het doornemen van de berichten die op de sociale-mediaprofielen van een bedrijf zijn gepubliceerd.
Heb je er al eens over nagedacht hoe je leads kunt genereren via social media?
De beschikbaarheid van enorme platforms zoals Facebook, Instagram, Pinterest en andere heeft het genereren van leads via sociale media aangewakkerd. Ze kunnen allemaal helpen om zowel de marketinggekwalificeerde als de verkoopgekwalificeerde leads vast te leggen.
Door leads te genereren via sociale media is het voor merken gemakkelijker om klanten te identificeren en te targeten die mogelijk geïnteresseerd zijn in hun producten en diensten. Dit helpt hen om de juiste prospects te targeten en om te zetten in loyale klanten.
Wat is een sociale lead?
Een sociale lead is iemand die interesse heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf na het doornemen van de berichten die op de sociale-mediaprofielen van een bedrijf zijn gepubliceerd.
Aangezien uw bezoekers eerder interesse hebben getoond in wat u te bieden heeft voordat u contact met hen opneemt via andere marketingkanalen, zijn sociale leads beter gekwalificeerd dan algemeen websiteverkeer. Dit maakt het gemakkelijker om van sociale leads klanten te maken, omdat u hun interesse hebt gewekt door hun vragen direct te beantwoorden.
Hoe helpt het bedrijven echt bij het bereiken van hun marketingdoelstellingen?
Een van de belangrijkste zakelijke doelstellingen is het genereren van merkaantrekkingskracht en betrokkenheid. Dit kan worden bereikt als het bedrijf sociale media gebruikt voor marketingdoeleinden, aangezien er meer dan 3,6 miljard gebruikers over de hele wereld dagelijks gebruik maken van sociale media.
Dit groeiend aantal gebruikers van sociale media zal bedrijven helpen om gemakkelijk merkherkenning te creëren door zich op hun doelgroep te richten. Om een boeiende en actieve sociale aanhang te stimuleren, moet u zich richten op het publiek dat u al het beste kent.
U kunt relevante inhoud delen, in contact blijven met de gebruikers en altijd de feedback van een klant of potentiële klant erkennen.
Door doelgroepspecifieke inhoud te plaatsen, snel in contact te komen met de gebruikers en tweerichtingscommunicatie op te bouwen, is het gemakkelijk uit te breiden en een sterke relatie met uw gebruikers op te bouwen.
Daarnaast kunnen bedrijven volledige informatie over een product, bedrijf of merk delen, zodat de doelgroep volledige informatie over het product kan krijgen die hen kan overtuigen om dat product te kopen.
Zoals u weet, zijn er wereldwijd meer dan 3,6 miljard gebruikers van sociale kanalen , dus sociale media kunnen een geweldige bron zijn om een gericht publiek naar uw website te leiden. Dit zal een enorm aantal mogelijkheden bieden om bezoekers te vergroten en ze uiteindelijk om te zetten in leads en klanten.
Hoe leads genereren op sociale media?
U kunt betaalde sociale media-advertenties uitvoeren om leads te genereren, aangezien bedrijven die betaalde sociale-media-advertentiecampagnes uitvoeren veel voordelen ondervinden, maar hoe zit het met de betaalde tactieken en strategieën voor sociale media-advertenties?
Social media marketing biedt een overvloed aan functies om de targeting aan te passen en de meeste potentiële klanten te bereiken. Het promoten van gebruikersspecifieke inhoud, kortingen en tijdelijke aanbiedingen zijn enkele geweldige manieren om het publiek via sociale media te betrekken.
Of u nu Facebook of Instagram of zelfs LinkedIn gebruikt, lead-genererende advertenties zijn goed ontworpen om snel van aard te zijn. Deze advertenties hebben vooraf ingevulde formulieren waarmee gebruikers zich gemakkelijker kunnen aanmelden zonder er veel moeite voor te doen. Dit verhoogt het aanmeldingspercentage, ook wel conversieratio genoemd, en helpt gebruikers ook tijd te besparen.
Daarnaast moet u voor effectieve betaalde advertenties op sociale media de juiste gegevens vastleggen, essentiële inzichten verkrijgen en deze gebruiken om uw betaalde advertenties effectiever en aantrekkelijker te maken.
Als ze correct worden uitgevoerd, zullen advertenties op sociale media om leads te genereren op de lange termijn zowel tijd als geld besparen.
Beïnvloeders van sociale media kunnen betrokken leads leveren
Hoewel advertenties behoorlijke leads kunnen genereren, kunnen sociale influencers betrokken leads opleveren. Influencer-marketing richt zich op mensen via de inhoud die ze al gebruiken, niet via ongewenste advertenties.
In plaats daarvan praten favoriete makers van inhoud van uw doelgroep een paar seconden over uw merk en u kunt zich uw leadgeneratiepercentage niet voorstellen. Zodra u de door u gekozen makers van inhoud aan boord heeft gekregen, kunt u gesponsorde recensies, wedstrijden en inhoud maken om uw merk te promoten.
Ze kunnen exclusieve kortingen en deals aanbieden met hun promotiecode die de leadgeneratie omhoogschieten. Niet alleen dat door influencers gegenereerde inhoud wordt hergebruikt in inhoud voor uw website.
U hoeft echter niet de juiste maker van inhoud te vinden. Het zou een pluspunt voor u zijn als u een maker van inhoud kunt vinden met een vergelijkbare doelgroep van uw bedrijf of product.
Hangouts, livevideo's en webinars
Hangouts is een gratis app voor communicatie en samenwerking die door meer dan 5 miljoen mensen over de hele wereld wordt gebruikt. Het is een effectieve manier om leads te genereren via social media. U kunt eenvoudig live video's en webinars gebruiken voor uw bedrijf.
Een manier om wat leads te verzamelen, is via gated webinars die de gebruikersinformatie verzamelen.
Veel merken gebruiken hangouts om productupdates, kortingen of iets nieuws aan te kondigen. Live video's kunnen worden gebruikt in combinatie met in-video-promotie of gated content om leads vast te leggen.
Als bedrijf kun je tientallen dingen doen met hangouts, maar ook bezoekers doorverwijzen naar wedstrijden of bestemmingspagina's naar keuze.
Chatbots gebruiken om leads te genereren via sociale media is een geweldig idee
Chatbots worden op steeds meer manieren gebruikt en leadgeneratie is daar één van. Om het communicatieproces te versnellen, kunt u uw sociale kanalen automatiseren om leads te genereren tegen lagere kosten en zonder menselijke interactie.
Als ondernemer is het voor u een uitdaging om potentiële klanten aan te moedigen contact met u op te nemen. In plaats daarvan moet je ze vangen waar ze meestal rondhangen, zoals in apps zoals WhatsApp, Messenger, enz.
De manier waarop deze chatbots werken is geweldig. Ze gebruiken machine learning om een patroon van elke klantinteractie te ontwikkelen, dat vervolgens helpt bij het opstellen en verzenden van gepersonaliseerde berichten, inhoud en zelfs productsuggesties naar de relevante bezoeker.
Met chatbots kun je een social media-strategie plannen en creëren die resulteert in meer betrokkenheid en meer leads. Er kunnen verschillende andere technieken en tactieken zijn om leads te genereren voor hulp bij social media marketing.
Conclusie
Leads zijn nog geen klanten, het zijn gewoon prospects die het potentieel hebben om klant te worden terwijl elk social media platform kan worden gebruikt voor het genereren van social media lead het hangt af van de doelstellingen en middelen van het bedrijf in dit moderne tijdperk social media marketing heeft gemaakt leadgeneratieproces eenvoudiger en goedkoper.