Geef uw e-commercewebsite een boost met automatische e-mailstromen

Het combineren van dit soort geautomatiseerde e-mailstromen in uw e-mailmarketingstrategie zal uw e-commercebedrijf zeker een boost geven, de klantrelaties versterken en aan het einde van het kwartaal meer inkomsten voor uw bedrijf opleveren.

Online winkelen is een steeds groeiende trend, die steeds natuurlijker wordt voor mensen over de hele wereld. In sommige sectoren is het de norm geworden. Met de opkomst van eCommerce-websites hebben bedrijven verschillende marketingstrategieën ontdekt om meer klanten te krijgen en hun winst te verbeteren. Een van de meest effectieve technieken is e-mailautomatisering, wat verschillende voordelen kan hebben voor bedrijven.

Er zijn meer dan een paar automatische e-mailstromen die wonderen verrichten voor eCommerce-websites. De mogelijkheden zijn eindeloos, daarom kan het in het begin ontmoedigend zijn. Wanneer u begint, wilt u zich concentreren op twee hoofdtypen, degenen die uw winst het meest ten goede komen: bladeren door verlaten en automatisering van het verlaten van uw winkelwagen.

Blader door automatisering van verlating

Hoewel je misschien hebt gehoord van, of zelfs in je eigen inbox hebt gezien, e-mails met verlaten winkelwagentjes, zijn e-mailstromen met bladeren door verlaten niet zo bekend. Ze worden soms zelfs door elkaar gebruikt met het achterlaten van een kar. Ze zijn echter niet hetzelfde. Browseverlating verwijst naar een potentiële klant die een paar productpagina's op uw website heeft bezocht, maar niet echt iets in zijn winkelwagentje heeft geplaatst. Dat is de gemakkelijkste manier om onderscheid te maken tussen de twee e-mailstromen.

Zelfs als de abonnee nog geen product heeft gekozen, is het duidelijk te zien dat ze van plan zijn iets van uw merk te kopen. In de meeste gevallen onderzoeken deze bezoekers de producten en proberen ze te beslissen of ze geschikt zijn voor hen. Dit is ook wanneer uw concurrentie het meest waarschijnlijk hun bedrijf zal stelen. Daarom moet u voorbereid zijn met een strategie om uw abonnees weer op uw website te krijgen.

De e-mail voor het beëindigen van het browsen hoeft niet al te ingewikkeld te zijn, het kan zo simpel zijn als "Hé, we hebben gemerkt dat je dit product leuk vindt. Ik wilde u er alleen aan herinneren dat het alleen in de uitverkoop is tot…' Een van de beste praktijken die de meeste bedrijven gebruiken bij het opstellen van e-mails over het verlaten van bladeren, is om een ​​sectie op te nemen met vergelijkbare producten die de aandacht van de klant trekken en hen overtuigen om te klikken.

Automatisering van het verlaten van winkelwagen

Volgens een  onderzoek van SalesForce verliet gemiddeld 81,08% van de shoppers hun winkelwagentje in 2021. Dit percentage is misschien schokkend, maar keer op keer is gebleken dat de meeste shoppers hun bestellingen niet afmaken bij het eerste websitebezoek. De redenen zijn divers, van meer tijd nodig hebben om over de prijs na te denken, tot worsteling met het bestelproces.

Dit is de reden waarom geautomatiseerde e-mailstromen voor het verlaten van winkelwagentjes essentieel zijn voor een e-commercebedrijf. Met de juiste stimulans kunt u uw klanten overtuigen om de laatste stap te zetten en de producten te kopen waarin ze geïnteresseerd waren.

Er zijn veel manieren waarop u uw abonnees kunt overtuigen om hun bestellingen te plaatsen. Zelfs een vriendelijke herinnering dat ze sommige producten in hun winkelwagen hebben achtergelaten, is een goede benadering, vergelijkbaar met de e-mailstroom voor het verlaten van bladeren. Het naar voren brengen van enkele voordelen van uw producten of een speciale aanbieding van uw bedrijf levert echter meestal betere resultaten op.

Als u bijvoorbeeld internationale gratis verzending heeft, herinner hen dan aan dat voordeel. Je kunt zelfs een stap verder gaan en ze 5% korting op hun bestelling aanbieden als ze binnen 24 uur iets kopen. Een aanbieding als deze is een grote stimulans om voor duurdere producten te gebruiken, omdat het een gevoel van urgentie creëert.

Het beste van alles is dat u meerdere strategieën kunt testen om te zien wat het beste werkt voor uw bedrijf met een geïntegreerd e-mailplatform zoals Klaviyo. Deze marketingtool helpt u bij het opzetten van eenvoudige e-mailautomatiseringsstromen, met een speciale focus op campagnes voor browsen en het verlaten van uw winkelwagen. U kunt uw e-mails personaliseren op basis van de productcategorie waar uw shopper naar keek en zelfs verschillende elementen A/B-testen om de beste resultaten te krijgen. Bovendien genereerde Klaviyo Abandoned Cart Flows alleen in 2019 meer dan $ 17 miljoen voor hun klanten.

Een ander ding om in gedachten te houden bij zowel het bladeren als het verlaten van de winkelwagen, is dat je de juiste timing moet vinden. Er zijn enkele standaardaanbevelingen, zoals het verzenden van de e-mail na 12 of 24 uur. In werkelijkheid streven de meeste merken ernaar te vinden wat het beste voor hen werkt. Terwijl sommige bedrijven grote succespercentages hebben met drie e-mails over het verlaten van de winkelwagen met een tussenpoos van 12 uur, zullen sommige hun doel bereiken met slechts één e-mail.

Automatisering is een geweldig hulpmiddel voor een marketeer om tijd te besparen. Deze e-mailcampagnes mogen echter niet onmenselijk aanvoelen. Denk na over de ervaring van uw shopper en maak hem niet te veel gestrest. Ja, je wilt dat ze hun aankoop doen, maar je moet ze ook proberen te helpen. Op deze manier krijgt u een klant voor de lange termijn in plaats van een afmelding bij het omgaan met verlaten winkelwagenstromen.

Klaviyo test vaak hun timing, en via hun onderzoeksgegevens ontdekten ze dat een e-mail die een paar uur na het verlaten van het winkelwagentje wordt verzonden, de meeste conversies oplevert. Daarom kunt u beginnen met het verzenden van de e-mail met een vertraging van 4-6 uur en vanaf daar gewoon doorgaan met testen.

 Welkom, verjaardag en re-engagement e-mails

Alleen omdat de twee geautomatiseerde e-mailstromen hierboven degene zijn die u de meeste inkomsten zullen opleveren, betekent dit niet dat u de rest moet negeren. Een welkomstmail is bijvoorbeeld vaak het eerste contactpunt van uw abonnee met uw bedrijf. U wilt ook wat tijd besteden aan het ontwerpen van deze e-mails en informatie opnemen zoals het type inhoud dat u ze stuurt of een speciale korting voor nieuwe abonnees.

Verjaardags-e-mails zijn ook een geweldige e-mailstroom die u kunt gebruiken om klantrelaties te verdiepen. Een vrolijk verjaardagsbericht met een speciale verjaardagsaanbieding speciaal voor hen zal hun dag zeker opfleuren en hen een beetje dichter bij uw merk laten voelen.

Last but zeker not least, hebben e-mailstromen voor hernieuwde betrokkenheid de mogelijkheid om uw relatie met abonnees te "doen herleven". Als uw lezer zijn e-mail al een tijdje niet heeft geopend, kunt u een stimulans sturen of aanbieden om minder e-mails te sturen die zijn gericht op hun voorkeuren. Zelfs als deze methode contra-intuïtief lijkt, is het beter om ze een fractie van je e-mails te laten lezen dan geen. Bovendien zullen ze waarschijnlijk onder de indruk zijn van uw oprechte bedoeling om hen te helpen en hen niet te bestoken met verkoopcampagnes.

Het combineren van dit soort geautomatiseerde e-mailstromen in uw e-mailmarketingstrategie zal uw e-commercebedrijf zeker een boost geven, de klantrelaties versterken en aan het einde van het kwartaal meer inkomsten voor uw bedrijf opleveren.