SEO vs SEM – Wat te kiezen voor uw bedrijf

Als we het over SEO hebben, levert dat alleen maar organische resultaten op, en SEM is de betaalde vermelding of promotie van uw website. 

Ben je van plan om je bedrijf online te lanceren? Ben je klaar om deel uit te maken van deze digitaal competitieve wereld? Dan moet je de ingrediënten goed gebruiken om een ​​succesvolle website te maken. Twee van de belangrijkste ingrediënten om uw website succesvol te lanceren zijn SEO (Search Engine Optimization / Zoekmachine Optimalisatie) en SEM (Search Engine Marketing).

Als we het over SEO hebben, levert dat alleen maar organische resultaten op, en SEM is de betaalde vermelding of promotie van uw website. SEO is het proces van het verbeteren van de kwaliteit en zichtbaarheid van uw website om hoger te scoren en te concurreren met uw zakelijke rivalen op de Google-ranglijstpagina. SEM is een van de vele marketingstrategieën die kunnen worden gebruikt om de zichtbaarheid van uw bedrijfswebsite in SERP, oftewel de zoekmachine-rangschikkingspagina, te vergroten.

SEO wordt gebruikt om hoger te scoren op de ranglijst van Google met behulp van trefwoorden, titels en metabeschrijving , en SEM staat ook bekend als betaalde marketing waarbij een bedrijfseigenaar een hogere prijs betaalt om op de eerste positie op Google te komen wanneer een gebruiker zoekt voor een bepaald product of dienst. Hieronder volgt een uitstekend voorbeeld van SEO versus SEM.

Zoals u in de bovenstaande afbeelding kunt zien, zijn de eerste drie links van advertenties (zoals vermeld aan het begin van hun bestemmingspagina), wat een voorbeeld is van SEM. Ze hebben een betaalde marketingstrategie gebruikt om hoger te scoren. Terwijl de vierde link een voorbeeld is van SEO.

Hoe werkt SEO?

SEO of zoekmachineoptimalisatie is het basisproces voor het genereren van inkomsten dat kan worden gebruikt om een ​​bepaalde pagina of uw volledige merkwebsite op een hogere plaats op Google-pagina's te rangschikken en om organisch verkeer naar uw bedrijf te leiden. Hieronder volgen enkele belangrijke elementen die worden gebruikt door een SEO-bedrijf .

1. Trefwoorden

Trefwoorden zijn de specifieke woorden die worden gebruikt om uw merkproduct of -service met een minimum aan woorden te beschrijven. Er zijn twee soorten zoekwoorden die worden gebruikt in SEO. De short-tail zoekwoorden bevatten maximaal 2-3 woorden en de long-tail zoekwoorden maximaal 6-7 woorden.

2. Inhoud

Inhoud is de beschrijving die u gebruikt om uw product of diensten digitaal aan de doelgroep te verkopen. Het is de materie die je op verschillende pagina's van je website gebruikt, samen met de blogs om beter te communiceren met je doelgroep. Hier kunt u beide typen zoekwoorden gebruiken om hoger te ranken op de Google ranking pagina

3. Groter klantenbereik en omzet

Wanneer een gebruiker naar een bepaald product of een bepaalde dienst zoekt en als u exacte of gerelateerde trefwoorden voor die zoekopdracht heeft gebruikt, is er een grotere kans om op de eerste paar zoekopdrachten te scoren en meer klanten aan te trekken die naar dezelfde zoekopdracht zoeken. Groter klantenbereik en organisch verkeer = hogere omzet.

Hoe werkt SEM?

SEM- of zoekmachinemarketing maakt gebruik van betaalde marketingstrategieën waarbij bedrijfseigenaren een bepaald bedrag moeten betalen om hoger te scoren op de Google-ranglijst. Hieronder volgen enkele belangrijke elementen die in het SEM-proces worden gebruikt.

1. Zoekwoorddoel

De meeste bedrijfseigenaren gebruiken Google-advertenties voor SEM-doeleinden. Google geeft kosten voor een bepaald zoekwoord. Bedrijfseigenaren moeten voor dat zoekwoord betalen wanneer de gebruiker op de gerangschikte link klikt. Dit proces wordt ook wel PPC of Pay Per Click-strategie genoemd. In dit hele proces moeten bedrijfseigenaren bieden op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan of overeenkomen met hun bedrijf.

2. Trefwoordniveau

Levert u diensten waar nauwelijks op gezocht wordt, dan krijgt u minder tot geen resultaten van uw advertentie op een Google-pagina. Aan de andere kant, als u services levert die recenter zijn doorzocht, zijn er grotere kansen om het maximale niveau te bereiken. Hoe meer populaire zoekwoorden u voor uw bedrijf gebruikt, hoe meer u moet betalen en hoe meer gebruikers op uw advertentie zullen klikken.

3. Schrijf goede advertenties

Zelfs als u hogere kosten heeft betaald voor uw positie op Google, moet u boeiende en intrigerende advertenties schrijven om meer verkeer te genereren. Als je een goed bedrag hebt betaald maar slechte advertenties hebt geschreven, zullen gebruikers je advertenties zeker negeren en verder gaan.

Een goede advertentie bevat voornamelijk 3 items

  • Pakkende kop: uw kop moet interesse wekken bij de gebruikers.
  • Zichtbare URL: u begrijpt dat de URL onder de titel moet worden geplaatst.
  • Beschrijving: U kunt hier een metabeschrijving gebruiken om uw product of dienst aan de wereld te introduceren.

Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEM?

Hieronder volgen enkele belangrijke elementen die laten zien wat factoren zijn die beide termen anders stellen:

1. Uiterlijk op het gerichte zoekwoord

SEM-advertenties voegen een voorvoegsel toe terwijl ze op de eerste paar posities op SERP van gerichte zoekwoorden worden gerangschikt, terwijl SEO na SEM-resultaten komt als organische resultaten voor de zoekopdracht.

2. Kosten voor implementatie

U moet betalen wanneer een gebruiker uw advertentie zoekt en erop klikt. Terwijl SEO werkt als een organisch zoekresultaat en organisch verkeer genereert.

3. Marketingresultaat

Uw advertenties zijn alleen zichtbaar als u Google betaalt om uw advertentie weer te geven die een snel resultaat is in SEM, terwijl SEO enige tijd nodig heeft om hoger op de SERP te verschijnen.

4. Testaanpak:

U kunt testen of uw strategie werkt of niet in SEM terwijl het proces van SEO langzaam en geleidelijk resultaten laat zien. Je moet geduld hebben met SEO, want het is een tijdrovend proces.

5. CTR of klikfrequentie

SEM wordt gebruikt om uw advertenties aan de beoogde gebruikers te tonen, dus de CTR voor SEM is lager in vergelijking met SEO, omdat de zichtbaarheid van SEO afhankelijk is van de zoekopdrachten naar een exact of gerelateerd zoekwoord dat u gebruikt om uw merkactiviteiten op de markt te brengen.

Conclusie

We hebben hier uitgebreid geleerd over de werking van SEO en SEM. Het is echter moeilijk om er een te kiezen voor het succes van een online bedrijf. Niets is vergelijkbaar met SEM voor direct verkeer en advertenties. SEO daarentegen houdt zich bezig met het verkrijgen, kanaliseren en optimaliseren van organisch (onbetaald) zoekverkeer.

Ja, je zou er gewoon een kunnen kiezen. Sommige organisaties beginnen met SEM-technieken en verleggen hun focus later naar SEO. Andere merken vertrouwen alleen op SEO, terwijl andere alleen in SEM investeren.

U zult echter snel ontdekken dat het combineren van SEO en PPC (Pay Per Click) superieure resultaten oplevert. Voordat u echter een plan ontwikkelt dat blijft plakken, moet u uw budget, doelstellingen en key performance indicators (KPI's) evalueren.