Je hebt ongetwijfeld gehoord van de vier P's van marketing: prijs, product, promotie en plaats. Maar hoe komen deze vier componenten samen tot één samenhangende product- en marketingstrategie?
Je hebt ongetwijfeld gehoord van de vier P's van marketing: prijs, product, promotie en plaats. Maar hoe komen deze vier componenten samen tot één samenhangende product- en marketingstrategie?
Het is het beste om deze twee componenten te scheiden en het belang van elke strategie afzonderlijk te begrijpen voordat u probeert hun relatie tot elkaar te begrijpen. Hoewel ze overeenkomsten en overkoepelende thema's delen, dienen de twee strategieën verschillende doelen.
Als u werkt aan de lancering van een gloednieuw product of een nieuw plan overweegt om uw huidige productlijnen te promoten, zorg er dan voor dat u van plan bent deze inzichten te gebruiken bij het maken van uw volgende productstrategie .
Sleutelelementen van een marktstrategie
Een marktstrategie is als een routekaart om uw doelgroep te bereiken, wat voor soort communicatie u met hen zult hebben en hoe u uw bedrijf kunt onderscheiden van anderen in dezelfde markt.
In de kern omvat een marktstrategie doorgaans:
- Missie- en visieverklaringen
- Persona's van kopers:
- Doelen en prioriteiten
- Key Messaging en Content Marketing plan
- Marketingtactieken en kalender (Marketing Mix)
- Meetinstrumenten
Als het perfect werkt, stelt een marketingstrategie teams in staat om de marketingtaken uit te voeren die het hoogste rendement op de investering opleveren en nieuwe kansen te evalueren in het licht van de bestaande strategieën. Met andere woorden, in plaats van elke nieuwe trend of kans die zich voordoet na te jagen, kunnen teams de opties evalueren op basis van hoe ze passen bij het huidige plan.
In de meeste gevallen vallen marketingstrategieën op het bord van hogere leidinggevenden (CMO of een Director of Marketing) en worden ze vervolgens voortgedreven en geïmplementeerd door een groter team. De plannen moeten flexibel zijn, maar niet in een opwelling verschuiven - ze moeten teams helpen gefocust te blijven op de grotere visie van het bedrijf.
Het belangrijkste onderdeel van de marketingstrategie zijn meestal de marketingtactieken, waarin precies wordt beschreven hoe het bedrijf zijn belangrijkste berichten zal delen en ernaar zal streven zijn publiek in klanten om te zetten. Meer en meer van deze tactieken vallen echter onder digitale marketingacties in de huidige omgeving.
Er is echter nog steeds plaats voor traditionele marketingtactieken - gedrukte advertenties, televisie- en radioreclame en persoonlijke promoties.
Sleutelelementen van een productstrategie
Binnenin de marketingstrategie zit de productstrategie. Een productontwikkelingsstrategie beschrijft de goederen of diensten die aan uw klanten worden geleverd en, nog belangrijker, hoe deze producten de algemene bedrijfsdoelstellingen zullen ondersteunen.
Voor bedrijven die één product of dienst verkopen, zijn de twee strategieën – product en marketing – in wezen hetzelfde en vereisen ze weinig differentiatie. Echter, teams moeten de strategieën anders ontwikkelen voor middelgrote tot grote bedrijven die meerdere producten of diensten aanbieden.
Een productstrategie begint meestal met de klant in gedachten. Teamleiders beginnen met marktonderzoek, begrijpen wat de klant wil en welke potentiële behoeften onvervuld zijn in de industrie of de ruimte. In dit stadium moeten bedrijven overwegen hoe het potentiële product de bedrijfsresultaten zal beïnvloeden en zal bijdragen aan de algemene doelstellingen.
Als een plaatselijke bakkerij bijvoorbeeld vaststelt dat er iemand nodig is om grote zakelijke evenementen te verzorgen, kan er veel vraag zijn naar deze service, maar niet haalbaar voor een zeer klein bedrijf.
Een ander element van de productstrategie is de productlevenscyclus: hoe lang zal het bedrijf het product aanbieden, hoe het zal worden opgenomen in nieuwe of bestaande productlijnen en uiteindelijk hoe het succes zal worden geëvalueerd .
Zodra deze elementen samenkomen in een productstrategie, heeft een team de tools die nodig zijn om te beslissen hoe en waar het bedrijf de producten op de markt zal brengen. Gebruikerspersona's helpen bedrijven het unieke gedrag en de kenmerken van de klant beter te begrijpen, en campagnes zijn opgebouwd rond het lanceren en promoten van nieuwe producten.
Productstrategieën zijn flexibel en vaak van korte duur en kunnen variëren op basis van de bedrijfsdoelstellingen of hoofddoelstellingen. Sommige soorten productstrategieën omvatten op prijs gebaseerde strategieën, differentiatie (hoe uw product verschilt van een ander) of segmentatiestrategieën die gericht zijn op een zeer nichemarkt.
Hoe product- en marktstrategieën samenwerken
Product- en marktstrategieën moeten samenwerken om effectief te zijn. Als een marketingstrategie bijvoorbeeld stelt dat het bedrijf het meest succesvol zal zijn in het bereiken van een oudere gepensioneerde populatie en toch vereist de productstrategie een sterke sms-marketingcampagne, dan is het onwaarschijnlijk dat de twee op elkaar worden afgestemd.
Aangezien productstrategen vaak productstrategieën ontwikkelen - heel andere rollen dan degenen die aan de algemene marketingstrategie werken, is het essentieel om te communiceren bij het schrijven en implementeren van de aanbevelingen.
Veel van de taken voor elke strategie overlappen elkaar echter. Het is bijvoorbeeld waarschijnlijk dat marktonderzoek overlapt, aangezien de productmarkt een subsegment van het grotere publiek van het bedrijf zou moeten zijn.
Evenzo moeten de doelen en prioriteiten van de productstrategie overeenkomen met die van het grotere marketingplan. Als het overkoepelende doel van het bedrijf bijvoorbeeld is om de omzet met 25% te verhogen, moet de productstrategie aangeven welk percentage van de productverkoop aan dat doel zal bijdragen.
Een van de gebieden waar de product- en marketingstrategieën vaak verschillen, is binnen de marketingmix of -tactieken. Hoewel het bredere marketingplan 10-12 verschillende marketingtactieken kan bevatten , is de implementatie van de productstrategie vaak veel beperkter.
Denk bijvoorbeeld aan een plaatselijke bakkerij. Het marketingplan van de bakkerij kan tactieken vereisen zoals robuuste SEO en contentmarketing rond recepten, het versieren van kerstkoekjes en tutorials. Het creëren van effectieve productstrategieën voor de aangepaste cookiebezorgservice kan echter heel anders zijn. Die tactieken omvatten waarschijnlijk advertenties op sociale media, productplaatsing en bedrijfssponsoring.
Conclusie
Het bouwen van gezonde, cross-functionele teams die prioriteit geven aan het belang van een robuust, algemeen marketingplan en specifieke, op elkaar afgestemde productplannen, is de beste manier om een positieve en effectieve relatie tussen product- en marketingstrategieën te behouden.
Hoewel beide teams experts moeten zijn in hun respectieve gebieden, moet iedereen ook werken aan dezelfde doelen en doelstellingen van het hele bedrijf en de klant centraal stellen.
Bovendien zorgt continue evaluatie van strategieën ervoor dat het bedrijf aanpassingen kan maken en kan draaien wanneer de markt onverwachte wendingen neemt, of de industrie een significante verschuiving of nieuwe concurrent ervaart.
De meest succesvolle bedrijven investeren in de planningsfase, waarderen de inbreng van teamleden en klanten en werken aan het leveren van een uitstekend product of dienst die een probleem oplost dat geen ander bedrijf kan oplossen.