Merken kunnen influencer marketing niet negeren . Influencers hebben de macht om de mening van hun volgers te beïnvloeden. Dan is samenwerken met influencers logisch als hun enorme publiek hetzelfde publiek is dat je probeert te bereiken.
Hoe vaak koop je dingen die worden aanbevolen door je favoriete bloggers? Vaker dan je zou verwachten, wed ik.
Influencers hebben de manier waarop marketing tegenwoordig werkt drastisch veranderd. Ze hebben een authentieke manier van communiceren met een divers segment van mensen. Bovendien zijn deze promoties zeer geloofwaardig voor uw merk omdat ze afkomstig zijn van iemand die ze vertrouwen. De impact is vaak groter dan welke andere betaalde vorm van marketing dan ook.
Maar hoe zet een merk als het uwe korte-termijn influencer-campagnes om in langdurige sponsorrelaties? Het antwoord ligt in het veranderen van uw influencers in merkadvocaten.
In dit artikel leer je hoe je zo'n relatie kunt creëren en koesteren. Maar laten we eerst eens kijken naar de verschillen tussen influencers en merkadvocaten.
Hoe verschillen influencers en merkadvocaten van elkaar?
Veel mensen die niet erg bekend zijn met sociale media hebben de neiging om influencers en merkadvocaten door elkaar te halen. Ze verschillen echter in veel opzichten, vooral in hun relaties met hun volgers en de merken die ze vertegenwoordigen.
Een influencer is een persoon die de aankoopbeslissingen van een koper kan beïnvloeden vanwege hun populariteit of relatie met het publiek. Influencers werken meestal samen met merken voor verschillende campagnes op geldelijke of ruilbasis.
Aan de andere kant delen merkadvocaten een langetermijnverbintenis met merken. Hun partnerschap beperkt zich niet tot specifieke promotiecampagnes. Ze kennen het merk persoonlijk, gebruiken de producten en delen graag aanbevelingen zonder dat er formeel om wordt gevraagd. Omdat ze echt van het merk houden, kunnen ze dat zelfs doen zonder enige vergoeding.
Merkadvocaten zijn loyale merkfans, terwijl influencers al dan niet positief over het merk denken. Zolang ze een vergoeding krijgen om een product te promoten, is alles goed!
In termen van geloofwaardigheid kunnen merkadvocaten nog steeds effectief zijn met volgersaantallen van minder dan 1.000. Beïnvloeders moeten echter een goede aanhang hebben om als betaalde promotors te worden beschouwd. Hoewel Instagram geen officieel aantal volgers heeft dat een influencer zou moeten behalen om betaald te worden, schat CNBC dat een Instagram-account minstens 5.000 volgers en 308 gesponsorde berichten per jaar moet hebben om $ 100.000 te verdienen.
Bovendien vormen merkadvocaten een sterkere band met het publiek omdat hun feedback zelfgetuigd is. Veel influencers worden zo populair dat het bijna onmogelijk is om met elke volger diepe relaties op te bouwen. Bovendien hebben velen van hen geen oprecht vertrouwen in de producten die ze onderschrijven en doen ze het alleen voor het geld. Dat schaadt de geloofwaardigheid.
Zoals ik het zie, is een van de belangrijkste verschillen tussen merkadvocaten en influencers de mate van invloed die ze hebben op hun volgers. Influencers gebruiken hun aantal volgers om de kost te verdienen. Aan de andere kant kunnen merkadvocaten een kleine maar loyalere volgersbasis hebben waarop merken kunnen rekenen om geloofwaardigheid en inkomsten te genereren.
Daarom zou het hebben van influencers die uw merkadvocaten zijn, u in staat stellen organische geloofwaardigheid te verkrijgen en diverse doelgroepen in uw voordeel te beïnvloeden. Dus, hoe doe je dat? Lees verder.
De juiste influencers kiezen om merkadvocaten te worden
Hoewel het geweldig zou zijn om relaties op te bouwen met elke influencer die er is, is de waarheid dat het niet mogelijk is. Bovendien kunnen niet alle influencers jouw merk helpen. Als je make-up verkoopt, kan een influencer die gespecialiseerd is in voeding je niet helpen. Hun publiek bestaat in de eerste plaats uit mensen die willen koken, niet om op hun gezicht te worden geverfd.
Met andere woorden, u moet die influencers kiezen die u tot uw merkadvocaten maakt.
Er zijn nog andere factoren waar u naar moet kijken, afgezien van hun publiek. Kijk bijvoorbeeld naar de soorten content die influencers maken. Sluiten ze aan bij uw merkstem? Gebruiken ze humor zoals jij, of zijn ze meer formeel?
Onthoud dat u mensen wilt die spreken zoals uw merk, tenzij u een geheel andere markt wilt bereiken. Controleer ook de contentbetrokkenheid van de influencers.
Controleer hoe goed het publiek hun berichten en de toon van hun berichten waarneemt - is het positief of te kritisch? Kijk naar de reacties, likes en shares. Een hoge betrokkenheid is goed. Het betekent dat als ze inhoud voor uw merk plaatsen, die inhoud ook meer kans heeft om dat soort betrokkenheid te krijgen.
Er zijn influencer-marketingtools die je kunt gebruiken om deze influencers te zoeken. Zodra u uw lijst met potentiële beïnvloeders hebt gemaakt om mee samen te werken op basis van die criteria, gebruikt u een e-mailzoeker om hun e-mails te zoeken, zodat u uw voorstel kunt verzenden. Plan follow-ups met terugkerende e-mails als ze niet onmiddellijk op u reageren.
3 manieren om influencers om te zetten in merkadvocaten
Met merken die de ware kracht van influencers beseffen, willen ze diepere, langdurige relaties aangaan met degenen die het vertrouwen van mensen hebben en hun steun hebben.
Kortom, het hebben van een groep toegewijde supporters die pleiten voor uw merk is de perfecte vorm van marketing die resultaten oplevert.
We hebben de beste manieren verzameld om influencers om te zetten in merkadvocaten. Deze tips helpen je een merkadvocaat te vinden die niet alleen voor een of twee campagnes met je merk wil samenwerken, maar die zich er voor de lange termijn aan zal blijven inzetten.
1. Nodig ze uit om content te maken voor je social media-handvat
Om van je influencers merkadvocaten te maken, moet je ze helpen je te vertrouwen. De beste manier om dit te doen, is door te laten zien dat u hen ook vertrouwt. Hoe? Door ze content voor je te laten maken. Een social media overdracht is hiervoor de beste manier.
Een overdracht van sociale media houdt in dat je de juiste influencers identificeert die resoneren met je merk en hen de autonomie geeft om een dag lang met je sociale media om te gaan.
Zoals ik al zei, is het essentieel om te zoeken naar influencers wiens publiek aansluit bij dat van jou. Als uw product bijvoorbeeld een software/IT-tool is, zouden lifestyle-beïnvloeders uit de mode- en beautydomeinen niet effectief zijn omdat hun publiek verschillende interesses zou hebben. Dus, wat moeten ze doen zodra ze je sociale media-account overnemen? Nou, ze kunnen veel dingen doen, afhankelijk van wat je wilt. Ze kunnen bijvoorbeeld een eenvoudige Q/A-sessie hosten op Instagram-verhalen of een serie op je podcast.
Door influencers toe te staan om je sociale media-account te beheren, kun je ook de fanbase van je influencer benutten. Kijk maar naar de likes die Teddy kreeg in zijn aankondigingspost. Dat is niet eens een foto van het Red Bull-evenement.
2. Werk met hen samen voor exclusieve inhoud
Influencers creëren nieuwe en opwindende inhoud die hun publiek verslaafd houdt. Als je met hen samenwerkt voor exclusieve inhoud, doe je drie dingen: leads voor je genereren door middel van geweldige inhoud en erkennen dat de influencer de beste is in wat ze doen.
Voor de influencer is dat tweede deel belangrijk. Mensen, inclusief influencers, houden van complimenten. Wanneer u ze krediet geeft waar krediet verschuldigd is, zullen ze u op de lange termijn beter onthouden. Ze zullen ook eerder een toekomstige samenwerking met u aangaan. Het is geweldig voor het opbouwen van relaties.
Ongeacht de grootte van je merk, je moet influencers iets bieden waarrond ze content kunnen creëren. Als je een beauty- of wellnessmerk bent, kun je ze een gratis productmonster sturen dat ze kunnen beoordelen op hun socialemedia-accounts. Als u een horeca- of toeristisch bedrijf heeft, kunt u een gratis verblijf in een van uw eigendommen aanbieden.
3. Laat uw merkadvocaten zichzelf terugbetalen
De meeste influencer-campagnes bestaan uit slechts één of twee berichten. Zodra de influencer hun inhoud heeft geleverd, moet uw merk opnieuw contact met hen opnemen voor toekomstige campagnes. Aan de andere kant staan merkadvocaten altijd klaar om uw merk te promoten (en doen dit met een zeer kleine aansporing).
Een manier om relaties voor merkbelangen op te bouwen, is door influencers in staat te stellen inkomsten te genereren met hun partnerschap met uw merk. Met andere woorden, de belangenbehartiging moet zelfvoorzienend worden. Een manier om dit doel te bereiken, is door influencers in te schrijven voor een partnerprogramma.
Conclusie
Merken kunnen influencer marketing niet negeren . Influencers hebben de macht om de mening van hun volgers te beïnvloeden. Dan is samenwerken met influencers logisch als hun enorme publiek hetzelfde publiek is dat je probeert te bereiken.
Streef echter niet naar eenmalige samenwerkingen. Je wilt een diepere relatie met deze influencers. Op die manier kunnen ze u blijven helpen uw marketingdoelen te bereiken, zelfs nadat een campagne is afgelopen. Met andere woorden, uw doel zou moeten zijn om de door u gekozen influencers om te zetten in merkadvocaten.
Volg deze drie tips om die langdurige relaties op te bouwen. Sta de door jou gekozen influencers toe om je sociale media-aanpak over te nemen, werk met hen samen voor exclusieve inhoud en communiceer vervolgens regelmatig, zelfs na campagnes, om die relatie te onderhouden.
Dus de volgende keer dat je iemand nodig hebt om je nieuwe product of dienst te promoten, hoef je ze misschien niet eens om die gunst te vragen. Je nieuwe vrienden kunnen dat misschien gewoon voor je doen, zonder dat er vragen worden gesteld.